Elektrisk mobilitet på vandet

Den globale tendens til elektrisk mobilitet er drevet af fakta: verden
står over for et opvarmende klima, en stadigt voksende befolkning og stigende energiforbrug i transportsektoren.

Klimaeksperter siger, at vi skal reducere vores drivhusudledning med 45 % over de næste 10 år at undgå de mest skadelige virkninger af klimaændringer, hvilket giver mening
haster med overgangen til klimaneutral mobilitet.

En klar vej frem er at reducere CO2-fodaftrykket fra elproduktion gennem sol, vind og vandkraft. Derefter, hvor det er muligt, elektrificere transport.

Teknologien til elektrisk mobilitet på vandet er her. Torqeedo fokuserer
på de segmenter, hvor emissionsfrie og hybride drev er konkurrencedygtige
i dag, mens vi bygger på vores institutionelle viden for at udvikle
produkter, der vil drive vores klimavenlige fremtid.

Vi vurderer, at dagens globale markedsandel for elektriske båddrev er
cirka 2 % – svarende til elbilernes samlede markedsandel.

På beskyttede søer udgør elektriske drev det meste af markedet pga
forbrændingsmotorer er begrænset eller forbudt.

Men ligesom på land, hvor cirka 13 % af de nye busser er elektriske,
elektriske drev er også konkurrencedygtige i segmenter uden disse regler
– og de lykkes.

Mange joller og sejlbåde har allerede
opgivet fossile brændstoffer til elektriske drev, og især færger og motorbåde i byer, går elektrisk for at undgå skadelige lokale emissioner og til sænke det samlede CO2-fodaftryk. Større yachter bliver nu drevet
ved hybrid-elektriske drev.

Vi er på forkant med denne udvikling.